SEO bedre kendt som søgemaskineoptimering virker stadig rigtig godt for rigtig mange virksomheder. Mange tror at det kun er de små som bruger denne form for markedsføring, men det er faktisk noget som alle bruger, både store og små virksomheder bruger i større eller mindre grad SEO.
Tager du f.eks. et stort firma som Zalando, så er det tydeligt at de bruger mange resourcer på at lave søgemaskineoptimering på deres webshop. De holder til i Tyskland, og har en stor afdeling siddende som ikke laver andet. Kigger man dybere på deres produkter, kan man også se, at der er en del intern linkbuilding. Men det er ikke den eneste marketing kanal de bruger, de kører hårdt på alle andre steder, og da de kom til Danmark, var det også meget tydeligt at de tog danmark med storm, med deres TV reklamer.
Men det er også en god mulighed for mange mindre virksomheder at bruge søgemaskineoptimering. Det er nemlig til at betale sig fra, men selvfølgelig kommer udbyttet også efter hvor meget man betaler. Men har man bare et lille budget, kan en investering på blot et par tusinde kroner, betale sig hjem efter nogle år. Man vokser nemlig organisk hvilket vil sige at man løbende vokser i omsætning med søgemaskineoptimering, men selvfølgelig skal man på et tidpunkt bruge mere.
I dag er der mange der bruger rigtig mange resourcer på SEO, men det er forskelligt indenfor hver branche, og derfor skal det vurderes nøje, hvor mange kræfter man skal ligge i det, for at tiltrække søgevolume fra Google. Brancher som maskinstationer, er sådan noget, der slet ikke er konkurrence på, hvor der i mod, lån næsten ikke er til at komme i nærheden af. Hverken på de købte eller på de organiske resultater.
Søgemaskineoptimering kunne før i tiden udføres af amatører, og det kan det til stadighed også i dag, det er i hvert fald det som sker i praksis. Man kan nemlig komme rigtig langt ved at have styr på de små ting, som f.eks. title tags, tekster på siden, og ordtæthed, samt at have de helt rigtige søgeord. Det kræver ikke det store at udføre det, hvis man bare vil bruge tiden på at sætte sig ind i det. Men kan tage et SEO kursus og bliver meget kloggere på hvordan det virker, og så skal man ellers bare i gang med at arbejde med det.
Det sker dog meget ofte, at efter enkelte personer i 1 eller 2 år, har arbejdet med søgemaskineoptimering på et site, eller måske et par stykker, slår sig ned som SEO Specialist, og tilbyder første pladser til alle andre virksomheder. SEO er dermed blevet det nye pizzaria, som enhver kan åbne, blot med en lille smule erfaring. Det betyder at rigtig mange køber katten i sækken, og ikke får hvad de er lovet, og derfor bliver mange andre SEO folk også sat i bås med dem.
Men der findes gode SEO firmaer. Du kan evt prøve at kigge nærmere på søgemaskineoptimering fra RiverOnline.dk, som har en del specialister indenfor det felt. De er kendt for at have tilfredse kunder, og være nede på jorden. Du kan selvfølgelig også prøve at Google efter SEO for at se hvad der kommer frem. For der findes firmaer, som er gode, og som faktisk har rigtige specialister ansat.
Der er dog nogle ting, du skal være opmærksom på, når du vælger. Lad være med at vælge et firma, som har en binding på over 1 mdr. Hvis de har mere end en måneds binding, så kan de som regel ikke så meget, og antager dig, som et engangssalg. Hvis firmaet, har en hær af telesælgere ansat, så er det også et klart signal om, at de har brug for hele tiden at fylde kundetanken op, fordi det pisser ud i bunden, for at sige det på godt jysk. Og det sidste råd, er at høre, om du kan mærke om de vil dig det bedste, eller om de blot prøver at presse noget ned i halsen på dig. Det kan du ofte tjekke ved at se, om de ringer tilbage til dig, flere gange for at følge op på tilbuddet. Gør de det, har de mere brug for dig, end du for dem. Dem som klarer det godt i branchen, har nemlig nok at lave.
Håber at du kunne bruge mine råd om god SEO.